Thursday, October 05, 2017


Pringles Limited Edition Food Trucks: Hawaiian Style Lime & Chilli, 190 g

De multinationella jättarna i chipsosfären verkar tro att de måste prångla ut nyheter hela tiden för att driva upp försäljningen. Som om vi skulle låta oss luras så lätt?!

Skoja..

Pringles har alltså lanserat något som kallas Limited Edition: Food Trucks. Fem år efter att food trucks peakade på våra breddgrader är det alltså dags för oss att få smaka chips med food truck-smak. Bäva månde vi. I serien finns Italian-Style Pizza Flavour, Hawaiian-Style Lime & Chili, Tex Mex-Style Beef Fajita och New York Cheese Fries Style. (Detta kan för övrigt vara den längsta rubriken i chipsbloggens historia - inget man tatuerar in på knogarna direkt.)

Pizza-chips har ju haft ett högvattenmärke (nej, så heter det nog inte) i och med Lays Limited Edition Peperoni Pizza som smakade chili och weed. Så de kanske jag kommer våga prova. Beef Fajita går bort. Cheese fries? Jag vet inte. Ostpulver på chips är förknippat med fadd äckelsmak och fettbeläggning i munnen. Däremot så har jag alltid förordat sura smaker på chips - därav dagens val: Hawaiian Style Lime & Chilli. 

En lång inledning - för en ganska medioker smak. Det är alldeles för lite chili och alldeles för mycket "lime". Kaninöronen är där för att ja..lime är det ju såklart inte - mest en uppsjö syror. Äppelsyra, citronsyra, vinsyra - man tager helt enkelt vad man haver i den polska chipsfabriken. Vilket också innebär att det slinker med en hel del smakförstärkare som är förbjudna i andra delar av världen - men det är en annan sak.

Hawaii är inte det första jag tänker på när jag smakar dessa. Istället hörs ett eko från min etta med kokvrå på Hantverksvägen i Fagersta sent 90-tal* och alla de paket nudlar med Tom Yum-smak jag åt. Glasnudlar, snuskigt starka om alla tre påsar med kryddblandningar användes. Vilket de gjorde. Jag hade till och med en påse torkade chilis som jag tillsatte ett par av i den korta kokprocessen - ren självspäkning på inrådan av herr Calander. Hur som helst, chipsen smakar mer citrongräs än lime. Och citrongräs är min kanske sämsta ingrediens i citronspektrat. All in all så smakar det mest olika varianter av surt - och inte tillräckligt mycket av något annat. 

Dessutom föredrar jag, som alltid, skivor av potatis framför formpressade flarn av potatis- och risstärkelse. Så tyvärr - no soup for you!

2/5

* Har ni förresten testat bo på bottenvåning i ett område på dekis? Helt klart karaktärsdanande.

No comments: